علت ازدواج دختران جوان با مردان مسن
آسیب های پنهان در پس ازدواج زنان جوان با مردان مسن
مرداد 14, 1399
افکار منفی
این حالات یعنی در افکار منفی گذشته گرفتارید
مرداد 14, 1399

تکنیک ای اف تی ؛ آرامش جسم و روح فقط با یک ضربه

تکنیک ای اف تی

تکنیک ای اف تی روشی برای رهایی ذهن و بدن از تنش است که به طب سوزنی بدون سوزن نیز معروف می باشد و نقاط خاصی از بدن را شامل می شود.

با روش ای اف تی EFT یا ضربه تراپی و رهاسازی احساسات بیشتر آشنا شوید

تکنیک آزاد سازی عاطفی (EFT) یک روش انقلابی است که درمان درد و بیماری جسمی و عاطفی را ارائه می دهد.

تکنیک ای اف تی

بدون استفاده از سوزن، این نوع طب سوزنی از نوک انگشتان برای تحریک نقاط انرژی روی بدن استفاده می کند و شروع این طب توسط گری کریگ ایجاد شده است و تکنیکی است که به راحتی می تواند تقریباً در هر نقطه ای از بدن انجام شود و این روش درمانی از این ایده ناشی می شود که “علت همه احساسات منفی اختلال در سیستم انرژی بدن است.”

تپینگ چیست

تاریخچه ضربه تراپی ؛ ای اف تی :

یک کشف تصادفی منجر به یک انقلاب شفا بخش می شود این گونه که توسط گری کریگ در سال ۱۹۹۷ ابداع و به دنیا معرفی شد و او هر جا که فرصتی به دست آورده تأکید می نماید که نه تنها روانشناس نیست بلکه مجوزی هم برای درمان ندارد و به همه افرادی که می خواهند این طب را بیاموزند نیز توصیه می کند اگر مجوز قانونی برای درمان ندارند هرگز با این روش به درمان افراد نپردازند.

او اصل این روش را از دکتر کالاهان آموخته و برای تکمیل روش خود از ان ال پی یا برنامه ریزی عصبی کلامی استفاده بسیار کرده است.

در ایران چند عبارت برای معادل سازی ای اف تی به کار گرفته می شود از جمله:

  • طب سوزنی بدون سوزن
  • ضربه تراپی
  • ضربه درمانی
  • راه حل ضربه ای
  • تپینگ

آرامش ذهن

اما درست ترین عبارت همان ای اف تی می باشد و در ایران در سال ۱۳۸۴ توسط فرهاد فروغمند به افراد معرفی شد و او مهندس شیمی بوده و همانند گری کریگ می گوید که پزشک نیست و افرادی که مجوز درمانی ندارند از این روش برای درمان استفاده نکنند.

طب ای اف تی در طی سالها تغییرات زیادی داشته است اما اصل موضوع آن یکسان بوده و اگر تفاوتی در شیوه اجرای آن می بینید.

بخاطر بروز نگه داشتن آن است و هم اینکه تا قبل از سال ۲۰۱۷ دستورالعمل جامع و یکسانی برای آموزش آن وجود نداشته است اما از سال ۲۰۱۷ گری کریگ سعی در استاندارد سازی آن داشته و هر سال استاندارد آن را در ابتدای سال میلادی منتشر می کند.

ای اف تی یا همان تکنیک آزاد سازی عاطفی چیست؟

چنانچه بخش سلامت نمناک توضیح میدهد برای انجام این تکنیک با سر ۲ انگشت سبابه و میانی ضربات خفیفی بر قسمت های گوشتالوی دست می زنیم و وقتی این انسدادها رها شوند، احساسات مشکل آزاد خواهد شد و در بدن حرکت می کند. روند با بیان اولیه شروع می شود که مشکل چیست و شامل یک پذیرش و تصدیق کامل است.

برای شروع شخص باید جملاتی مانند “با اینکه فلان ( ترس ) را دارم اما به هر حال خودم را قبول دارم ، بنابراین آن ها می توانند این بیانیه را تغییر دهند تا بگویند ، “من می خواهم یاد بگیرم خودم را بپذیرم” یا “می خواهم خودم را بپذیرم.

آزاد سازی عاطفی

مراجعه کننده در هنگام ضربه زدن روی نقطه ، این اظهارات را سه بار می گوید و در قسمت دوم این درمان ، شخص روی احساس ( ترس ) در بدن تمرکز می کند و آن را با شدت بین یک تا ده ارزیابی می کند.

و سپس همزمان با گفتن “این ترس” روی نقاط اطراف صورت ضربه می زند و چندین دور این کار می تواند انجام شود تا اینکه ترس در مقیاس بین یک تا ده، صفر شود و هنگامی که این ترس از بین رفت ، درمانگر شخص را راهنمایی می کند تا ترس های دیگری را احساس کند که بعد از جنبه های مختلف همان وضعیت یا وضعیت عاطفی دیگری بروز می کند.

روش انجام مراحل ای اف تی در ۵ مرحله:

بهره برداری EFT را می توان به پنج مرحله تقسیم کرد و اگر بیش از یک موضوع یا ترس دارید، می توانید این سکانس را برای رفع آن و تکرار یا کاهش شدت احساس منفی خود تکرار کنید.

۱. مشکل را مشخص کنید

برای این که این تکنیک موثر واقع شود ، ابتدا باید مشکل را شناسایی کنید.

این نقطه کانونی شما هنگام ضربه زدن خواهد بود و تمرکز روی تنها یک مشکل در هر زمان برای افزایش نتیجه انجام خواهد شد.

ترس

۲. شدت اولیه را آزمایش کنید

پس از مشخص کردن منطقه مشکل خود، باید سطح شدت معیار را تعیین کنید و سطح شدت در مقیاس ۰ تا ۱۰ درجه بندی می شود که ۱۰ بدترین یا دشوارترین است و مقیاس درد و ناراحتی احساسی یا جسمی شما از مشکل کانونی تان را ارزیابی می کند.

ایجاد یک معیار به شما کمک می کند تا پس از انجام یک توالی کامل EFT ، پیشرفت خود را کنترل کنید و اگر شدت اولیه شما قبل از ضربه زدن ۱۰ بود و در پایان به ۵ تغییر می کرد، می توانستید ۵۰ درصد پیشرفت را مشاهده کنید.

۳. تنظیم

قبل از ضربه زدن ، شما باید عبارتی را بگویید که توضیح می دهد سعی در پرداختن به آن برای چیست ؟

این باید بر دو هدف اصلی متمرکز شود:

  • اذعان به مشکلات
  • قبول کردن خود با وجود مشکل

عبارت رایج این است :”گرچه من این [ترس یا مشکل] را دارم ، اما خودم را عمیقا و کاملاً می پذیرم.”

می توانید این عبارت را تغییر دهید تا متناسب با مشکل شما باشد و نمی توانید بگویید ، “حتی اگر مادر من بیمار است ، من خودم را عمیقاً و کاملاً می پذیرم.” شما باید بر روی این مسئله تمرکز کنید که احساس شما برای تسکین پریشانی ناشی از آن است و بهتر است با گفتن این ها، وضعیت را حل کنیم:”با این که ناراحتم که مادرم بیمار است اما خودم را عمیقا و کاملاً می پذیرم.”

جملات در ای اف تی

۴. سلسله مراتب بهره برداری EFT

۱۲ نقطه اصلی ای اف تی وجود دارد که هر طرف بدن را آینه می کنند و با یک اندام داخلی مطابقت می دهند و با این حال ، EFT به طور عمده روی این ۹ مورد تمرکز دارد:

قسمت نرم دست (KC):

نصف النهار روده

بالای سر (TH):

رگ اصلی

ابرو (EB):

نصف النهار مثانه

سمت چشم (SE):

نصف النهار کیسه صفرا

زیر چشم (UE):

رگ اصلی

سلسله مراتبEFT

زیر بینی (UN):

کشتی حامل

چانه (Ch):

رگ مرکزی

ابتدای کلبرن (CB):

نصف النهار کلیه

زیر بازو (UA):

نصف النهار طحال

با ضربه زدن به قسمت نرم دست همزمان سه بار عبارت تنظیم خود را بخوانید و سپس هفت بار به هر نقطه زیر ضربه بزنید و به این ترتیب از بدن پایین بروید:

  •  ابرو
  •  چشم
  •  زیر چشم
  •  زیر بینی
  •  چانه
  •  اولِ ترقوه
  •  زیر بازو

پس از ضربه زدن به نقطه زیر بغل ، سلسله مراتب را در قسمت بالای نقطه سر به پایان برسانید.

هنگام ضربه زدن به نقاط صعودی ، یک عبارت یادآوری را برای ادامه تمرکز بر روی منطقه مشکل خود تکرار کنید. اگر عبارت تنظیم شما این است ، ” حتی اگر من غمگین هستم که مادرم بیمار است ، اما عمیقاً و کاملاً خودم را می پذیرم” ، عبارت یادآوری شما می تواند این باشد:”غم و اندوهی که احساس می کنم مادرم بیمار است .”

این عبارت را در هر ضربه زدن بخوانید و این سلسله مراتب را دو یا سه بار تکرار کنید.

نفاط ای اف تی

۵- شدت نهایی را آزمایش کنید

در پایان سلسله مراتب خود ، سطح شدت خود را در مقیاس ۰ تا ۱۰ ارزیابی کنید و نتایج تان را با سطح شدت اولیه خود مقایسه کنید و اگر به ۰ نرسیده اید ، این روند را مجددا تکرار کنید.

علم پشت طب ای اف تی :

مانند بسیاری از هنرهای شفابخش که به حکمت باستانی توجه دارد، این روش نسبتاً با شک و تردید روبرو شده است و بسیاری از پزشکان و روانشناسان علیرغم شواهد حاکی از حکایات زیاد پزشکان و افرادی که از EFT به تنهایی استفاده کرده اند، سریعاً آن را رد کردند.

تحقیقات انجام شده در دانشگاه معتبر هاروارد طی یک دهه گذشته نشان داد که استرس و پاسخ مغز از ترس که توسط بخشی بادام شکل از مغز شما به نام آمیگدال کنترل می شود می تواند با تحریک نقاط نصف النهار مورد استفاده در طب سوزنی و . .. کاهش یابد.

اگرچه این مطالعات بر روی طب سوزنی متمرکز بوده و به همین ترتیب، از سوزن ها استفاده می شود اما تحقیقات پیگیری دو سو کور نشان داد که تحریک نقاط از طریق فشار، همانطور که در ضربه زدن انجام می دهیم پاسخ مشابهی را ایجاد کرده است !

تیم دکتر کلیسا یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی را برای بررسی چگونگی تاثیر یک جلسه ضربه زنی یک ساعته بر میزان استرس را در ۸۳ فرد انجام داد و برای انجام این کار، دکتر کلیسا و تیم وی میزان کورتیزول خود را هورمونی که هنگام تحمل استرس ترشح می شود ، اندازه گیری کردند.

یافته های آنها عبارت بودند از:میانگین کاهش کورتیزول ۲۴٪ بود که تقریباً در بعضی افراد تقریبا ۵۰٪ کاهش می یابد! در مقایسه ، در افرادی که یک ساعت مکالمه درمانی سنتی را پشت سر گذاشتند کاهش کورتیزول معنی داری مشاهده نشده است.

طب eft

چگونه می توانیم از ضربه تراپی در زندگی خود استفاده کنیم ؟

میلیون ها نفر نمی دانند چگونه به زندگی شاد و رضایت بخش برسند و آن ها با پذیرش سبک زندگی ، آسیب های عاطفی ، درد جسمی مزمن ، اجبار و اعتیاد یا شاید فقط یک احساس خالی در درون نا امیدانه زندگی می کنند.

اگر مانند خیلی از افراد هستید و دچار احساس گرفتار بودن در این چرخه شده اید و از احساس ناراحتی ، افسردگی ، اضطراب ، نارضایتی و ناخوشایندی خسته شده اید و از درمان های گران قیمت و ناکارآمد درمانده هستید و دوست دارید رشد کنید ، شکوفا و شکوفاتر شوید و گذشته را رها کنید.

شما می خواهید بهترین باشید و در زندگی روزمره و لحظه به لحظه پر از آرامش باشید که با ضربه تراپی می توانید این کار را انجام دهید!

این روش برای هر کسی ساده و کاملاً در دسترس است ، در حالی که قرار است ضربه تراپی به تحول در حوزه سلامت و سلامتی بپردازد ، مفاهیم درمانی که بر اساس آن پایه گذاری شده است ، بیش از ۵۰۰۰ سال است که در طب شرقی انجام می شود.

بدن شما از آنچه تصور می کنید قدرتمندتر است … مملو از زندگی ، انرژی و توانایی قانع کننده ای برای بهبودی خود و ضربه تراپی ، از شما الهام می گیرد و به شما می آموزد که بتوانید آن قدرت را به دست بگیرید. و از آن نهایت استفاده را برای بهبودی خود انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 1 =