دانلود موسیقی آرامش بخش Shorebound
دانلود موسیقی آرامش بخش Shorebound از جانی ساوترد (Jonny Southard)
اردیبهشت 6, 1399
والدین هلیکوپتری
معنی والدین هلیکوپتری چیست؟
اردیبهشت 6, 1399

زندگی نامه دکتر جردن پایه گذار آموزش مدرن در ایران

زندگی نامه دکتر جردن

خیابان جردن نبش کوچه….، بالاتر از جردن کنار پل ….، مهم نیست که در تهران زندگی می‌کنید یا در شهرهای دیگر ایران، بدون شک نام این خیابان را شنیده‌اید، خیابانی که بصورت رسمی بعد از انقلاب نام آن به بزرگراه آفریقا تغییر یافت ولی حتی جوانان کم سن و سال امروزی نیز کماکان از نام جردن برای آن استفاده می‌کنند. اما متاسفانه کمتر کسی است که بداند چرا “جردن”؟

اگر به گذشته نگاه کنید خیابان‌های زیادی قبل از انقلاب به نام‌های غربی اسم گذاری شده‌اند ولی هیچ یک حتی در ذهن‌ها نیز باقی نمانده‌اند برای نمونه خیابان چرچیل. امروز دوست دارم در مورد فردی صحبت کنم که به اعتقاد بنده در حق وی کوتاهی شده است ولی با این وجود همچنان نامش بر سر زبان‌هاست، حتی اگر ندانیم او کیست.

دکتر جردن

به گذشته می‌رویم سال ۱۲۵۰ شمسی، تقریبا ۱۳۹ سال پیش در نزدیکی شهر قزوین مدرسه‌ای تحت عنوان البرز توسط فردی به نام «باست» جهت ارائه دروس دوره ابتدایی راه اندازی شد، ولی اتفاق مهم در سال ۱۲۷۸ با ورود دکتر جردن به ایران افتاد.

دکتر ساموئل جردن در سال ۱۸۷۱ میلادی در یکی از شهرهای پنسیلوانیا امریکا به دنیا آمد و تحصیلات خود را تا مقطع دکترا در رشته حکمت و فلسفه ادامه داد همچنین وی در سال ۱۹۳۵ در رشته حقوق نیز دکترای خود را از کالج واشنگتن و جفرسون کسب کرد.

وی با حضورش در مدرسه البرز تحول بزرگی را در ساختار آموزشی و مدیریت مدرسه ایجاد کرد، روش های آموزشی را بازبینی و اصلاح نمود، دوره تحصیلی را تا مقطع دبیرستان و پیش دانشگاهی گسترش داد و همچنین محل مدرسه را به مکان فعلی (چهار راه کالج) منتقل نمود.

دکتر جردن به مدت ۴۳ سال از عمر خود را در ایران در راه آموزش و تربیت جوانان ایرانی سپری کرد، وی از سال ۱۸۹۹ تا ۱۹۴۰ مدیریت دبیرستان البرز را به عهده داشت. وی همیشه از ایران به عنوان وطن دوم خود یاد می‌کرد.

نکته ای که نباید فراموش کنید این است که اگر کمی با شرایط سیاسی و اقتصادی ایران در زمان شروع به کار دکتر جردن آشنا باشید خواهید دید در زمانی که کشمکش شدید میان سلسله قاجار و رضاخان بوجود آمده بود و بر سر قدرت، بسیاری از افراد باهم درگیر بودند و در دورانی که بسیاری از رجال ایرانی به فکر فروختن وطن خود به کشورهای غربی افتاده بودند، فردی مثل دکتر جردن هزاران کیلومتر دورتر از وطن خود در کشوری که بخاطر بی کفایتی شاهان قاجار به ویرانه تبدیل شده بود، به فکر آموزش و تربیت جوانان این کشور بود، وی همیشه از بیان این جمله به خود می‌بالید که “من میلیونر هستم زیرا هزاران فرزند دارم که هر کدام برای من، برای ایران و برای دنیا میلیون‌ها ارزش دارند.” یکی از افرادی که در این مدرسه تحصیل کرده است پروفسور لطفی زاده بنیانگذار منطق فازی است که جزو مفاخر ایران است. شما می‌توانید لیست بعضی از افراد معروف که در این مدرسه تدریس کرده‌اند را از لینک صفحه ویکیپدیای دبیرستان البرز مشاهده کنید.

دبیرستان البرز

دکتر جردن در سال ۱۳۱۹ ایران را به قصد وطن خود ترک کرد، وی مجددا در سال ۱۳۲۳ به ایران سفر کرد و مورد استقبال شاگردان خود قرار گرفت. دکتر جردن در سال ۱۳۳۳ (سال ۱۹۵۲ میلادی) در سن ۸۱ سالگی در آمریکا درگذشت ولی خدمات وی در ایران و تلاش وی در جهت آموزش و تربیت جوانان ایرانی هیچگاه از یادها نخواهد رفت. حال شاید بتوان درک کرد که چرا خیابان آفریقا کماکان به نام جردن مشهور است و مردم ایران حتی بدون آنکه وی را بشناسند از نام وی استفاده می‌کنند.

1 Comment

  1. با سلام و تشکر
    بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + هفت =