Floating Upward
دانلود موسیقی آرام بخش Floating Upward از فیل لارسون
خرداد 3, 1399
ازدواج در سالمندان
شرایط مهم و لازم برای ازدواج در سالمندان
خرداد 3, 1399

بیوگرافی کارلوس اسلیم، ثروتمندترین تاجر و سرمایه‌گذار آمریکای لاتین

بیوگرافی کارلوس اسلیم

کارلوس اسلیم ثروتمندترین فرد در آمریکای لاتین است که در شرکت‌های متعددی در حوزه‌های گوناگون، نقش سرمایه‌گذار و سهام‌دار دارد.

کارلوس اسلیم (Carlos Slim Helú) کارآفرین و سرمایه‌گذار مکزیکی با اصالت لبنانی است که اکنون به‌عنوان پنجمین فرد ثروتمند جهان شناخته می‌شود و اسلیم از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در صدر فهرست ثروتمندین افراد جهان بود. سرمایه‌گذاری و سهام‌داری این کارآفرین باسابقه در مجموعه‌ای عظیم از شرکت‌های مکزیکی، از دلایل ثروت قابل‌توجه او برشمرده می‌شود. هولدینگ Grupo Carso، شرکت اصلی تحت مالکیت اسلیم محسوب می‌شود که مدیریت بسیاری از شرکت‌های او را برعهده دارد. ثروت خانوادگی اسلیم اکنو حدود ۶۸/۹ میلیارد دلار برآورد می‌شود که او را به ثروتمندترین فرد در آمریکای لاتین تبدیل می‌کند.

مجموعه‌ی شرکت‌های تحت مالکیت اسلیم در حوزه‌های متنوعی از آموزش، سلامت، ساخت و تولید صنعتی، حمل‌ونقل و رسانه تا انرژی، سرگرمی، فناوری، خرده‌فروشی، ورزش و خدمات مالی فعال هستند. شرکت‌های اسلیم، ۴۰ درصد از شرکت‌های حاضر در بازار بورس مکزیک را تشکیل می‌دهند. ثروت او نیز برابر با ۶ درصد از تولید ناخالص ملی این کشور گزارش می‌شود. داستان زندگی اسلیم، داستان فرزندی از یک خانواده‌ی مهاجر است که از فرصت‌های موجود در آمریکای لاتین برای کسب ثروت و ارزش‌آفرینی استفاده کرد. منابعی که داستان موفقیت اسلیم را منتشر می‌کنند، ترکیبی از هوش کسب‌وکار با ارتباط‌های مناسب سیاسی را به‌عنوان دلایل موفقیت او ذکر می‌کنند.

تولد و تحصیل

کارلوس اسلیم در ۲۸ ژانویه‌ی ۱۹۴۰ در مکزیکوسیتی متولد شد. پدر و مادرش خولین اسلیم حداد (با نام اصلی خلیل سلیم حداد) و لیندا الو عطا، مهاجرانی بودند که از لبنان به مکزیک سفر کردند. خولین، اصول اولیه‌ی مدیریت و حساب‌داری را به کارلوس آموزش داد. به‌همین دلیل او از سال‌های نوجوانی به‌دنبال ورود به دنیای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری بود. یادگیری اصول مالی، مدیریت، حسابداری و آشنایی با صورت‌های مالی، پایه‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌داری را در کارلوس تقویت کرد. او از کودکی آموخت که گزارشی از فعالیت‌های مالی خود ذخیره کند و این عادت را تا امروز هم حفظ کرده است.

والدین کارلوس اسلیم / Carlos Slim

والدین کارلوس

خولین و خانواده‌اش عضوی از جامعه‌ی لبنانی‌های مسیحی ثروتمند بودند که ثروت خود را به مکزیک آوردند. خولین ابتدا فعالیت خود را با یک خرده‌فروشی در سال ۱۹۱۱ در مکزیک شروع کرد بود و ۱۰ سال بعد، ارزش بازارش به ۱۰۰ هزار دلار رسید. در جریان انقلاب مکزیک و دوره‌ی ۱۹۱۰ تا ۱۹۱۷، او سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در حوزه‌ی املاک و مسغلات در مکزیکوسیتی انجام داد. فعالیت‌های خولین در بازارهای جدید و موفقیت‌هایش در خرده‌فروشی و عمده‌فروشی، او را به ثروتی میلیون دلاری رساند.

اسلیم از کودکی با مفاهیم مالی و اقتصادی آشنا شد و در ۱۱ سالگی اولین اوراق قرضه‌ی خود را خرید

اولین سرمایه‌گذاری کارلوس در ۱۱ سالگی انجام شد. او در اوراق قرضه‌ی دولتی در مکزیک سرمایه‌گذاری کرد که همین سرمایه‌گذاری، اصول اولیه‌ی بهره‌ی مرکب را به او آموزش داد. اولین خرید سهام نیز در ۱۲ سالگی انجام شد و کارلوس، سهام یک بانک مکزیکی را خریداری کرد. اسلیم زمانی‌که ۱۳ ساله بود پدرش را از دست داد. او تا ۱۵ سالگی به خرید و فروش سهام ادامه داد و در آن زمان سهام بزرگ‌ترین بانک مکزیکی را هم در پورتفوی خود داشت.

کارلوس درکنار سرمایه‌‌گذاری‌های اولیه و آشنایی با مفاهیم بورس و اوراق قرضه، تحصیلات خود را هم در رشته‌های مرتبط ادامه داد. او در ۱۷ سالگی در شرکت پدرش مشغول به کار بود و حقوق هفتگی ۲۰۰ پزو دریافت می‌کرد. دانشگاه مستقل ملی مکزیک، اولین مقصد تحصیلات تکمیلی اسلیم بود. او تحصیلات خود را در رشته‌ی مهندسی عمران شروع کرد و در همان دانشگاه، برنامه‌ریزی خطی و جبر نیز آموزش می‌داد.

تحصیل در رشته‌ی عمران، از علاقه و اشتیاق کارلوس به موضوعات اقتصادی و مالی کم نکرد. او پس از دریافت مدرک خود به شیلی رفت و در دوره‌های علوم اقتصادی در آن کشور مشغول به تحصیل شد. اسلیم بعدا در مصاحبه‌هایی به تأثیر تحصیلات در رشته‌ی عمران و تخصص در رشته‌های جبر و برنامه‌ریزی خطی اشاره کرد که به پیشرفت او را در فعالیت‌های کسب‌وکاری نیز کمک کرد.

کارلوس اسلیم

اسلیم در جوانی

ورود جدی به دنیای کسب‌وکار

کارلوس اسلیم پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه در سال ۱۹۶۱، به‌عنوان معامله‌گر سهام در مکزیک مشغول به کار شد. او برخی اوقات تا ۱۴ ساعت در روز کار کرده و به‌نوعی پایه‌های سرمایه‌گذاری خود را محکم می‌کرد. تا سال ۱۹۶۵، درآمد او از سرمایه‌گذاری‌هایش به حدود ۴۰۰ هزار دلار رسید که سرمایه‌ی اولیه برای راه‌اندازی یک کارگزاری بورسی را تأمین کرد. اولین شرکتی که اسلیم راه‌اندازی کرد،‌ Inverso Bursatil نام داشت. درکنار آن شرکت، پایه‌های اولیه‌ی مالی برای راه‌اندازی Grupo Carso نیز آماده می‌شدند. اولین شرکتی که در این مجموعه راه‌اندازی شد، Inmobiliario Carso نام داشت که در سال ۱۹۶۶، ارزشی برابر با ۴۰ میلیون دلار برای آن ذکرمی‌شد.

فعالیت‌های اولیه‌ی کارلوس اسلیم که شامل سرمایه‌گذاری یا مالکیت شرکت‌های متنوع می‌شد، متمرکز بر صنایعی همچون ساخت‌و‌ساز، نوشیدنی‌های گازدار، چاپ و نشر، املاک و مستغلات و معدن بود. او در سال‌های بعد به‌مرور فعالیت‌های خود را به حوزه‌های دیگر همچون قطعات خودرو، آلومینیم، خطوط هوایی، صنایع شیمیایی، تنباکو، ساخت‌ و تولید کابل و سیم، کاغذ و بسته‌بندی، مس و استخراج مواد معدنی، لاستیک، سیمان، خرده‌فروشی، هتل‌داری، تولید و توزیع نوشیدنی، مخابرات و خدمات مالی هم توسعه داد.

کارلوس اسلیم / Carlos Slim

دهه‌ی ۱۹۷۰ با توسعه‌ی اولیه‌ی پورتفوی اسلیم و خرید و سهام‌داری شرکت‌های متنوع همراه بود. او شرکتی به‌نام Grupo Galas راه‌اندازی کرد که به‌عنوان شرکت مادر، مدیریت سرمایه‌گذاری‌های متنوع اسلیم را برعهده داشت. شرکت مذکور، حوزه‌های فعالیت خود را در صنایع معدن، خرده‌فروشی، صنایع غذایی و تنباکو متمرکز کرده بود. سرمایه‌گذاری در صنعت تنباکو و دخانیات، بخش مهمی از فعالیت‌های اسلیم و شرکت‌هایش را به خود اختصاص می‌داد که سودآوری مناسبی هم برای او داشت.

رکود اقتصادی در دهه‌ی ۱۹۸۰ در مکزیک، فرصتی عالی برای رشد کسب‌وکار اسلیم بود

رکود اقتصادی دهه‌ی ۱۹۸۰ در مکزیک، فرصت خوبی برای افزایش گستره‌ی سرمایه‌گذاری‌های کارلوس اسلیم بود. بحران اقتصادی باعث افزایش بدهی‌های بانکی و خروج سرمایه‌گذارهای خارجی از مکزیک شده بود. اسلیم در این شرایط با خرید شرکت‌های بزرگی که با بحران دست‌وپنجه نرم‌ می‌کردند، از فرصت پیش آمده بهترین استفاده را کرد. خرید دارایی‌ها و شرکت‌هایی که در وضعیت بحرانی قرار دارند و فروش آن‌ها پس از مدتی با سود بیشتر، استراتژی همیشگی اسلیم بود که در سال‌های آتی هم به ثروت‌اندوزی بیشتر او منجر شد.

اسلیم و خانواده‌اش تا دهه‌ی ۱۹۸۰ زندگی عادی و متوسطی داشتند. درآمدی که از کسب‌وکارهای متنوع کسب می‌شود، عموما در توسعه‌ی مجدد و گسترش حوزه‌ی فعالیت، سرمایه‌گذاری می‌شدند. اسلیم شرکت‌های متعددی که ارزش‌گذاری پایینی دریافت کرده بودند را خریداری می‌کرد و با تغییر ساختار مدیریت آن‌ها و ارزش‌آفرینی، از سرمایه‌ی خود سود کسب می‌کرد. رویکرد مهم دیگر او، توزیع سرمایه‌گذاری در صنایع متعدد بود که خسارت احتمالی یک کسب‌وکار را با دیگری جبران می‌کرد.

کارلوس اسلیم / Carlos Slim

از سرمایه‌گذاری‌های مهم اسلیم در دوران بحران اقتصادی مکزیک می‌توان به سهام عمده‌ی شرکت Empress Frisco اشاره کرد. این شرکت در حوزه‌ی معدن‌کاوی و صنایع شیمایی فعال بود و نقره، طلا، مس، قلع و روی استخراح می‌کرد. از فعالیت‌‌های مهم دیگر شرکت می‌توان به تولید مواد شیمایی همچون هیدروفلوریک اسید و مولیبدن اشاره کرد. اسلیم با پرداخت ۵۰ میلیون دلار، سهام عمده‌ی شرکت را تصاحب کرد.

 شرکت‌‌های متعددی در صنایع گوناگون، در دهه‌‌ی ۱۹۸۰ میزبان سرمایه‌گذاری اسلیم بودند. او در شرکت Industrias Nacobre، تولیدکننده‌ی محصولات مسی، Reynolds Aluminio و Compania Hulera Euzkadi،‌ بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی لاستیک مکزیک، سرمایه‌گذاری کرد. از سرمایه‌گذاری‌های دیگر می‌توان به هتل‌های زنجیره‌ی Bimex، سهام عمده‌ی خرده‌فروشی غذایی Sanborn Hermanos و شرکت بیمه‌ای Seguros de Mexico اشاره کرد.

سرمایه‌گذاری در بازوهای مکزیکی شرکت‌های بین‌‌المللی، از فعالیت‌های مهم دیگر اسلیم در دهه‌ی ۱۹۸۰ بود که او را به‌مرور به سرمایه‌گذاری بین‌المللی تبدیل کرد. از شرکت‌های مذکور می‌توان به زیرمجموعه‌های British American Tobacco و The Hershey Company در مکزیک اشاره کرد.

کارلوس اسلیم / Carlos Slim

توسعه فعالیت و ورود به جمع میلیاردرها

دهه‌ی ۱۹۹۰ با رخداد مهمی در مکزیک همراه بود و صنعت مخابرات این کشور، خصوصی‌سازی شد. گروپو کارسو تحت مالکیت اسلیم، شرکت مخابراتی Telmex را از دولت مکزیک خریداری کرد. گروپو کارسو در سال ۱۹۹۰ نیز سهام خود را به‌صورت عمومی در مکزیک و سپس بازارهای بین‌المللی عرضه کرد.

کارلوس اسلیم شرکت‌های بحران‌زده را می‌خرد و پس از رشد دادن، با سود بسیار بالا واگذار می‌کند

خرید شرکت مخابراتی تلمکس، یکی از پرسودترین فعالیت‌های سرمایه‌گذاری اسلیم بود. درآمد شرکت مخابراتی مذکور، به‌مرور سهم عمده‌ای از ثروت اسلیم را شکل داد. توسعه‌ی شرکت تلمکس تا حدی پیش رفت که در سال ۲۰۰۶، حدود ۹۰ درصد از خطوط تلفن کشور تحت مدیریت آن‌ها بود و شرکت زیرمجموعه‌ی موبایلی یعنی Telcel نیز سهم عمده‌ی بازار را دراختیار داشت. سرمایه‌گذاری‌های اسلیم در حوزه‌ی موبایل و مخابرات درنهایت به‌راه‌اندازی American Mobil انجامید که اکنون سهم عمده‌ای از درآمد او را تأمین می‌کند.

از خریدهای مهم دیگر اسلیم در ابتدای دهه‌ی ۱۹۹۰ می‌توان به گروه هتل‌های Hoteles Calinda اشاره کرد که امروز به‌نام OSTAR Grupo Hotelero شناخته می‌شود.

شرکت گروپو کارسو در سال ۱۹۹۶ به سه گروه مستقل تقسیم شد که هرکدام در صنعت و حوزه‌ی خاصی به فعالیت ادامه دادند. Carso Global Telecom و Grupo Carso و Invercorporacion، حاصل تجزیه‌ی گورپو کارسو اصلی بودند. سال‌های پایانی قرن بیستم، با توسعه‌ی فعالیت و سرمایه‌گذاری‌های اسلیم در خارج از مکزیک همراه بود. او سهم عمده‌ای از دارایی‌های خود را در مکزیک مدیریت می‌کرد، اما به‌مرور بازارهای جدید همچون ایالات متحده را هم در نظر گرفت.

کارلوس اسلیم / Carlos Slim

کارلوس اسلیم دامیت، پسر اسلیم و رئیس هیئت‌مدیره‌ی گروپو کارسو

اسلیم تا سال ۲۰۰۳ دیگر خود را به‌عنوان سرمایه‌‌گذاری بزرگ در بازار ایالات متحده معرفی کرده بودو او سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی را در شرکت‌های بزرگ آمریکایی همچون Bernes & Noble, OfficeMax, Office Depot, Circuit City, Borders و CampUSA انجام داد. ورود اسلیم به بازارهای بین‌المللی به‌خاطر یک طنز قدیمی در مکزیک بود که می‌گفت: «دیگر چیزی برای خرید در مکزیک وجود ندارد». سرمایه‌گذاری‌های اسلیم در ایالات متحده هم متمرکز بر صنعت مخابرات بودو او Telmax USA را در آن کشور راه‌اندزی و در شرکت خدمات موبایلی Tracfone هم سرمایه‌گذاری کرد. اسلیم در همان سال به بیماری قلبی جدی مبتلا شد و سکته کرد. او از آن زمان مدیریت سهم عمده‌ای از فعالیت‌های خود را به فرزندان واگذار کرده است.

توسعه‌ی فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت مخابرات، در ابتدای قرن ۲۱ با جدیت در دستور کار کارلوس اسلیم قرار گرفت. او که هولدینگ America Telecom را در سال ۲۰۰۰ راه‌اندازی کرده بود، سعی در ورود به صنعت مخابرات در اکثر کشورهای آمریکای لاتین داشت. از شرکت‌های هدف اسلیم که در سال‌های بعد به‌مرور به فرمانروایی مخابراتی او اضافه شدند می‌توان به ATL و Telecom Americas در بزریل، Techtel در آرژانتین و شرکت‌های مشابه در اکوادرو و گواتمالا اشاره کرد. در سال‌های بعد، سرمایه‌گذاری‌ها به کشورهای جدید همچون کلمبیا، نیکاراگوئه، پرو، شیلی، هندوراس و السالوادور توسعه یافت. شرکت مخابراتی اسلیم همچنین یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر با مایکروسافت راه‌اندازی کرد.

همان‌طور که گفته شد، صنعت دخانیات و تنباکو همیشه مورد توجه جدی اسلیم و شرکت‌های سرمایه‌گذاری او بوده است. سرمایه‌گذار مکزیکی، ۵۰/۱ درصد از سهام Cigatam را در سال ۲۰۰۷ خریداری کرد. البته او در سال‌های بعد بخش‌های عمده‌ای از دارایی‌های خود در صنعت را به غول آمریکایی صنعت دخانیات، فیلیپ موریس، فروخت.

کارلوس اسلیم

سرمایه‌گذاری‌های اسلیم در طول سالیان درازی که او در صنایع گوناگون فعالیت کرده است، همیشه از روندی ثابت پیروی کرده‌اند. اسلیم هیچ‌گاه به‌دنبال جزئیات فعالیت شرکت‌ها نیست. او تمامی آن‌ها را به چشم دارایی و نوعی کالا می‌بیند که باید در پایین‌ترین قیمت ممکن خریداری شده و به محض رسیدن به سود و ارزش مدنظر، فروخته شوند. تا سال ۲۰۰۷، ارزش مجموع شرکت‌های اسلیم به ۱۵۰ میلیارد دلار رسیده بود.

از سرمایه‌گذاری‌های تاریخی اسلیم در دهه‌ی ۲۰۰۰، می‌توان به پرداخت ۲۷ میلیون‌پلار و خرید ۶/۴ درصد از سهام نیویورک تایمز اشاره کرد. رسانه‌ی آمریکایی که در آن سال‌ها در بحران به سر می‌برد، از ورود سرمایه‌گذاری مکزیکی استقبال کرد. اسلیم تا سال ۲۰۱۲ سهام خود را به هشت درصد افزایش داد. آخرین آمارها، اسلیم را مالک ۱۷/۴ درصد از سهام نیویورک تایمز گزارش می‌کند. فراموش نکنید که سهام‌داری نیویورک تایمز که توسط عموم افراد یا سرمایه‌گذا‌رهایی همچون اسلیم انجام می‌شود، شامل خرید و مالکیت سهام نوع A این رسانه است که کنترل آن‌چنانی روی فعالیت‌ها ندارد. سهام تأثیرگذار نیویورک‌‌تایمز، به‌نام سهام سری B شناخته می‌شود که به‌صورت عمومی فروخته نمی‌شود.

اسلیم در پایان دهه‌ی ۲۰۰۰، ساختمان Plaza Carso را در مکزیکو سیتی ساخت. این ساختمان کارایی‌های متنوعی دارد و خود را به‌عنوان مجموعه‌ای عظیم مخصوص فعالیت‌های تجاری و اداری و تفریحی معرفی می‌کند. مرکز مدیریت اکثر شرکت‌های تحت مالکیت اسلیم و خانواده‌اش، در همین ساختمان قرار دارد.

America Movil

سرمایه‌گذاری‌های اخیر کارلوس اسلیم

با ورود به دهه‌ی ۲۰۱۰، سرمایه‌گذاری‌های اسلیم نیز حوزه‌های جدیدی را نشانه رفتند. از اولین فعالیت‌ها می‌توان به همکاری با شرکت‌های بزرگی همچون Fox و وب‌سایت mediotiempo در حق پخش مسابقه‌های ورزشی اشاره کرد. اسلیم از آن زمان به‌صورت جدی به فعالیت‌های رسانه‌ای و پخش مسابقه‌های ورزشی وارد شد. او درسال ۲۰۱۲ با همکاری مجری آمریکایی، لری کینگ، شبکه‌ی Ora Tv را راه‌اندازی کرد. این شبکه‌ی دیجیتالی ویدئو به‌هنگام درخواست (رسانه‌ی تعاملی) محبوبیت مناسبی در میان کاربران ایالات متحده و آمریکای لاتین دارد.

سهم عمده‌ای از ثروت اسلیم از صنعت مخابرات تأمین می‌شود

از سرمایه‌گذاری متنوع و جدید اسلیم می‌توان به ورزش فوتبال اشاره کرد. او در سال ۲۰۱۲ سهام دو باشگاه ورزشی Pachuca و Leon را در لیک فوتبال مکزیک خریداری کرد که تحت مالکیت غول مخابراتی America Movil درآمدند. از خریدهای دیگر می‌توان تیم دسته دومی Estudians Tecos را نام برد. او از دریافت حق پخش مسابقه‌های همین تیم‌‌های ورزشی نیز درآمد قابل‌توجهی دارد.

اسلیم برای توسعه‌ی فعالیت‌های ساخت‌وسازی شرکت‌های خود، در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان پیمانکار ساخت و مدیریت زندان‌های مکزیک شروع به کار کرد. شرکت IDEAL که مجموعه‌ی ساخت‌وسازی امپراطوری اسلیم بود، قراردادهایی را با زندان‌های فدرال مکزیک امضا کرد. این شرکت به‌صورت مستقیم تحت مدیریت پسر کارلوس، مارکو آنتونیو اسلیم قرار دارد و علاوه بر درآمد از زندان‌‌‌ها، با سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دیگر همچون عوارض حاده‌ای و سدهای برق‌آبی و مراکز تصفیه‌ی آب، درآمدزایی می‌کند.

Carlos Slim

اسلیم درکنار پسرش مارکو آنتونیو

از سرمایه‌گذاری‌‌های مهم مخابراتی و فناوری اسلیم و شرکت‌هایش در ابتدای دهه‌ی ۲۰۱۰ می‌توان به شرکت بریتانیایی Shazam اشاره کرد. امریکا موویل با پرداخت ۴۰ میلیون دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرد که البته مقدار سهام آن هیچ‌گاه مشخص نشد. شزم درنهایت توسط اپل خریداری شد. سرمایه‌گذاری غول مکزیکی در شزم باعث شد تا این شرکت به‌مرور به حوزه‌های جدید تبلیغات و تلویزیون هم وارد شود و حضور خود را در آمریکای لاتین هم افزایش دهد. از سرمایه‌‌گذاری‌های استارتاپی دیگر می‌توان به استارتاپ Mobli در سرزمین‌های اشغالی اشاره کرد.

صنعت انرژی هم از فعالیت‌ها و خرید‌ها و ادغام‌های اسلیم در امان نبوده است. او در سال ۲۰۱۱ حدود ۷۰ درصد از سهام شرکت Tabasco Oil را خریداری کرد و وارد بازار نفت و گاز کلمبیا شد. دولت کلمبیا در آن سال‌ها سیاست بازی در استخراج نفت و گاز و توسعه‌ی زیرساختی داشت. به‌همین دلیل اسلیم به‌راحتی توانست سرمایه‌گذاری خود را در آن کشور گسترش دهد. در سال‌های بعد اسلیم با همکاری شرکت ملی نفت و گاز مکزیک، Pemex، قراردادهای متعددی را در صنعت نفت و گاز در آمریکای لاتین کسب کرد و حتی به بازار ایالات متحده هم وارد شد.

اولین خرید موفق کسب‌وکار اسلیم در اروپا در سال ۲۰۱۴ رخ داد. او بزرگ‌ترین اپراتور تلفن اتریش، Telekom Austria را خریداری کرد که فعالیت‌هایی در زیرساخت مخابراتی بلغارستان و کرواسی و بلاروس هم داشت. از سرمایه‌گذاری‌های دیگر می‌توان به WellAware اشاره کرد که در حوزه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزارهای نفت و گاز، فعالیت می‌کرد. نرم‌افزارهای این شرکت، کمک شایانی به افزایش حضور اسلیم و شرکت‌های تحت مالکیتش در بازار نفت و گاز ایالات متحده، مکزیک و کشورهای دیگر آمریکای لاتین کرد. در سال ۲۰۱۵، تمامی فعالیت‌های اسلیم در حوزه‌ی نفت و گاز، تحت عنوان شرکت واحدی به‌نام Carso Oil & Gas متحد شد. کارلوس اسلیم / Carlos Slim

شرکت گروپو کارسو در سال ۲۰۱۵ سرویسی به‌نام Claro Musica را راه‌اندازی کرد تا فعالیت جدی شرکت‌های اسلیم در حوزه‌ی رسانه را بیش‌ازپیش اثبات کند. سرویس موسیقی مذکور، فعالیتی شبیه به آیتونز و اسپاتیفای در آمریکای لاتین دارد. کارلوس اسلیم و پسرش در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا هرچه بیشتر فعالیت خود را در صنعت موسیقی مکزیک افزایش دهند. خصوصا خرده‌فروشی موسیقی از حوزه‌های تمرکزی آن‌ها بوده است. Sanborn’s یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای موسیقی بزرگ در مکزیک است که تحت مالکیت خانواده‌ی اسلیم قرار دارد. این شرکت بیش از ۱۷۰ مرکز فروش را در مکزیک مدیریت می‌کند. از شرکت‌های دیگر می‌توان به Mixup اشاره کرد که از موفق‌ترین خرده‌فروشی موسیقی در مکزیک محسوب مبی‌شود و ۱۱۷ خرده‌فروشی در سرتاسر کشور دارد.

اسپانیا، مقصد بعدی اسلیم در میانه‌ی دهه‌ی ۲۰۱۰ بود. او در سال ۲۰۱۵ وارد بازار املاک و مستغلات این کشور شد و به‌خاطر بحران‌های اقتصادی، توانست تعدادی زیادی ملک را در اسپانیا به دارایی‌های خود اضافه کند. او همچنین در تعدادی از شرکت‌های بحران‌زده‌ی اسپانیایی نیز سرمایه‌گذاری کرد و به‌دنبال افزایش نفوذ در بازارهای اروپایی دیگر هم بود. شرکت سرمایه‌گذاری اسلیم موسوم به اینموبیلیارو کارسو در همان سال از تصمیم به سرمایه‌گذاری در غول بانک‌داری اسپانیا، Bankia خبر داد. از خریدهای دیگر در آن کشور می‌توان به سهام عمده‌ی Realia اشاره کرد که از غول‌های بازار املاک و مستغلات در اسپانیا بود.

زندگی شخصی و فعالیت‌های خیرخواهانه

کارلوس اسلیم در سال ۱۹۶۷ با سمیه دامیت ازدواج کرد. سومایا در سال ۱۹۹۹ از دنیا رفت. او نقش مهمی در فعالیت‌های بشردوستانه‌ی اسلیم داشت و از فعالیت‌های مهمش می‌توان به تلاش برای شکل‌گیری ساختار قانونی اهدای عضو در مکزیک اشاره کرد. کارلوس اسلیم ۶ فرزند به‌نام‌های کارلوس، مارکو، آنتونیو، پاتریک، سومایا، ونسا و یوهانا دارد. اسلیم سهام شرکت‌های متعدد را به‌نام خود یا خانواده‌اش خریداری می‌کند که منجر به ثروتمند شدن فرزندان او شده است. سه پسر بزرگ او در موقعیت‌های مدیریتی اصلی در شرکت‌هایش فعالیت می‌کنند.

Carlos Slim

اسلیم در دفتر شخصی خود کامپیوتر ندارد و یادداشت‌های دست‌نویس را برای ذخیره‌ی داده‌های مرتبط با کسب‌وکار خود ترجیح می‌دهد. او همیشه به شوخی می‌گوید که به‌خاطر وسعت عظیم شرکت‌ها و دارایی‌های تحت مدیریت، هیچ‌گاه توانایی ثبت گزارش و پیگیری همه‌ی آن‌ها را ندارد. اسلیم در مارس سال ۲۰۰۷ با ثروت شخصی ۵۳/۱ میلیارد دلار، به مقام دوم ثروتمندترین افراد جهان رسید. او در ماه اوت توانست بیل گیتس را پشت سر گذاشته و با ۵۹ میلیار دلار سرمایه، به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل شود. البته فرمان‌روایی اسلیم کوتاه مدت بود و او در سال ۲۰۰۹ به رتبه‌ی سوم بازگشت.

سرمایه‌گذار بزرگ مکزیکی، در سال ۲۰۱۰ مجددا به صدر فهرست ثروتمندترین افراد جهان رسید. او تا سال ۲۰۱۳ در همان موقعیت باقی ماند. رسیدن اسلیم به صدر فهرست ثروتمندان و باقی ماندن در آن، پس از ۱۶ سال، صدر فهرست را از آمریکایی‌ها پس گرفت. به‌علاوه، این برای اولین‌بار در تاریخ بود که فردی از یک اقتصاد درحال رشد، به‌عنوان ثروتمندترین فرد جهان شناخته می‌شود. آخرین آمارها ثروت کارلوس اسلیم را ۵۸/۱ میلیارد دلار بیان می‌کنند که او را در مقام پنجم فهرست جهانی قرار می‌دهد.

کارلوس اسلیم از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ ثروتمندترین فرد جهان بود

خانه‌ای که کارلوس اسلیم در آن سکونت دارد، در منطقه‌ی چپولتپک مکزیکوسیتی در نزدیکی محل سکونت سال‌های کودکی‌اش قرار گرفته است. اسلیم از ۴۰ سال پیش در این خانه زندگی می‌کند. او باوجود سرمایه‌گذاری‌های عظیمی که در بازار املاک و مستغلات، خصوصا در ایالات متحده انجام داده است، هیچ‌گاه تمایلی برای تغییر خانه‌ی محل سکونت خود نشان نداد. کارلوس اسلیم برخلاف دیگر ثروتمندان علاقه‌ای هم به خرید وسایل نقلیه‌ی گران‌قیمت ندارد و در دارایی‌های او، اثری از قایق تفریحی یا هواپیمای شخصی نیست. تنها سرگرمی‌های ثروتمندانه‌ی اسلیم، سیگارهای گران‌قیمت کوبایی و آثار هنری هستند. البته او در سال ۲۰۱۰ یک عمارت گرات‌قیمت را به مبلغ ۴۴ میلیون دلار در نیویورک‌سیتی خرید، اما آن را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری در نظر داشت. عمارت مذکور،‌ چند سال بعد به مبلغ ۸۰ میلیون دلار فروخته شد.

اسلیم بیل گیتس

کارلوس اسلیم تاکنون چندبار به‌صورت عمومی شک و شبهه‌ی خود را نسبت به برنامه‌ی تعهد بخشش مطرح کرده است. برنامه‌ای که بیل گیتس و وارن بافت هم در آن حضور دارند و متهد به بخشش بیش از نیمی از ثروت خود شده‌اند. اسلیم باوجود عدم تعهد به برنامه‌ی مذکور، در سال ۲۰۱۱ کمک‌هزینه‌ای به مبلغ چهار میلیارد دلار برابر با حدود پنج درصد از ثروت خود را به بنیاد خیریه‌ی کارلوس اسلیم اهدا کرد. او همیشه خود را حامی فعالیت‌های خیرخواهانه و بشردوستانه نشان می‌دهد و البته به کارآفرینان جوان پیشنهاد می‌کند که به‌جای بخشش، فعالیت خیرخواهانه را در عمل نشان دهند. او می‌گوید کارآفرین‌ها باید در حل مشکلات و چالش‌های جهانی مشارکت عملی داشته باشند.

فعالیت‌های خیرخواهانه‌ی کارلوس اسلیم در حوزه‌های متنوعی متمرکز است. به‌عنوات مثال او برای یک پروژه‌ی تحقیقات پزشکی ژنتیکی کمک‌هزینه پرداخت کرد. اسلیم همچمین پروژه‌های متعدد هنر و آموزشی در مکزیکو سیتی همایت می‌کند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به Museo Soumaya اشاره کرد. اسلیم در این موزه، کل کلکسیون هنری خود را بدون دریافت هزینه در معرض بازدید عموم قرار داد. او سه بنیاد خیره در مکزیکوسیتی راه‌اندازی کرد که هرکدام، فعالیت‌های تخصصی یک حوزه را پوشش می‌دهند. هنر، آموزش و سلامت، حوزه‌ی فعالیت یکی از مؤسسه‌ها به شمار می‌رود. دو مرکز دیگر در فعالیت‌های ورزشی و بازآفرینی محله‌های فقیرنشین مکزیکوسیتی متمرکز هستند.

بنیاد خیریه‌ی Fundación Carlos Slim Helú

کارلوس اسلیم ابتدا این بنیاد را با هدف مدیریت موزه‌ی هنری خود راه‌اندازی کرد. Museo Soumaya یا موزه‌ی سمیه (به یادگار همسر اسلیم، سمیه دامیت)، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های بنیاد خیریه بود که بیش از ۶۰ هزار اثر هنری در آن نگه‌داری می‌شود. مجموعه‌های عظیم هنری از مجسمه‌های اوت رودن تا بزرگ‌ترین مجموعه‌ی آثار سالواتور دالی در آمریکای لاین و آثاری از لئوناردو داوینچی، پابلو پیکاسی و پیر اوت رنوآر از آثار به نمایش درآمده در این موزه هستند. مراسمی که در سال ۲۰۱۱ برای شروع به کار این موزه برگزار شد، میزبان شخصیت‌های برجسته‌ای همچون رئیس‌جمهور مکزیک، برنده‌های جایزه‌ی نوبل، نویسنده‌ها مشهور و دیگر سلبریتی‌های شناخته‌شده‌ی مکزیکی و بین‌المللی بود.

موزه سمیه

موزه سمیه در مکزیکوسیتی

بنیاد خیریه‌ی کارلوس اسلیم علاوه بر مدیریت موزه، کمک‌هزینه‌های متعددی را به پروژه‌های سلامتی و آموزشی در سرتاسر جهان اهدا می‌کند. از میان مهم‌ترین‌ها می‌توان به پروژه‌های تحقیقات سلامتی در اکوادور و پرو و کلمبیا اشاره کرد که برخی از آن‌ها هم متمرکز بر کمک به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط بوده‌اند.

بحران‌ها و انتقادها

ثروت روزافزون کارلوس اسلیم و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری او، همیشه در معرض انتقادهای شدید بوده است. فراموش نکنید که پنجمین فرد ثروتمند جهان در کشوری به ثروت رسید که جزو کشورهای درحال‌ توسعه محسوب می‌شود و درآمد میانگین مردم در آن از ۱۴،۵۰۰ دلار در سال بالاتر نمی‌رود. حدود ۱۷ درصد از جمعیت مکزیک در فقر زندگی می‌کنند. همان‌طور که گفته شد، ثروت اسلیم برابر با پنج درصد تولید ناخالص ملی کشور مکزیک گزارش می‌شود.

اسلیم

انتقاد اصلی به اسلیم و کسب‌وکارهایش، به انحصاری وارد می‌شود که او در صنعت مخابرات مکزیک ایجاد کرد. منتقدان، اسلیم را یک انحصارگرا می‌دانند که به‌دنبال سلطه‌ی کامل بر صنعت محل فعالیت است. شرکت Telmex که ۴۹/۱ درصد از سهام آن دراختیار خانواده‌ی اسلیم قرار دارد، ۹۰ درصد از بازار خطوط تلفن مکزیک را اداره می‌کند. سازمان‌های تنظیم‌گر قانونی جدید در مکزیک هم اعتقاد دارند فعالیت اسلیم درصنعت مخابرات، یک مونوپولی را ایجاد می‌کند. نکته‌ی جالب اینکه نفوذ و گسترش فعالیت‌های اسلیم در مکزیک به‌حدی رسید که بسیاری از مکزیکی‌ها، از اصطلاح Slimlandia (به‌معنای سرزمین اسلیم) برای کشورشان استفاده می‌کنند. آن‌ها اعتقاد دارند هرگونه فعالیتی در کشور مکزیک، درنهایت به ثروتمندتر شدن کارلوس اسلیم می‌انجامد.

بسیاری از اقتصاددان‌های مکزیکی اعتقاد دارند سلطه‌ی اسلیم و خانواده‌اش بر صنایع گوناگون این کشور، انحصاری را ایجاد کرده است که فرصت تولد و رشد شرکت‌های کوچک را از بین می‌برد. درواقع رقابت برای شرکت‌ها دیگر معنایی ندارد و درنتیجه مواردی همچون مزیت حقوق برای رقابت هم از بین می‌رود. بسیاری از کارشناسان، همین روند را دلیل اصلی مهاجرت عمده‌ی نیروی انسانی از مکزیک می‌دانند.

کارلوس اسلیم در پاسخ به برخی از انتقادهایی که به رفتار و سبک کاری‌اش می‌شود، در مصاحبه‌‌ای گفته بود:

اگر برای نظر مردم زندگی کنید، مرده هستید. من نمی‌خواهم در زندگی خود به این موضوع فکر کنم که پس از مرگم چگونه از من یاد می‌شود.

اسلیم فراز و فرودهای بازار را از دلایل رشد سرمایه‌ی خود می‌داند. او بارها گفته بود که اهمیتی به رتبه‌بندی ثروتمندترین افراد جهان نمی‌دهد. سرمایه‌گذاری بزرگ مکزیکی اعتقاد دارد همان‌طور که صعود بازار، منجر به افزایش سرمایه‌اش شده است، شاید روزی با تجربه‌ی سقوط، سرمایه‌ی او نیز کاهش پیدا کرده و حتی سقوط کند.

کاریکاتور کارلوس اسلیم

کارلوس اسلیم باوجود تمامی انتقادها و فشارهایی که تجربه می‌کند، با سرمایه‌گذاری‌های متنوع خود در حوزه‌های گوناگون، بسیاری از شرکت‌ها را از مرگ نجات داد. اسلیم همیشه خود را یک مکزیکی وطن‌پرست می‌نامد و به فرهنگ و تاریخ غنی کشورش افتخار می‌کند. به‌هرحال اسلیم هم مانند اغلب ثروتمندان دنیای سرمایه‌داری، تحت انتقاد قرار می‌‌گیرد و نمی‌توان درنهایت قضاوتی کامل درباره‌ی او داشت. البته به‌هرحال نفود اسلیم در میان سیاست‌مداران به‌خاطر ثروت عظیم و نقش مهم در صنعت مکزیک، انحصار او را به‌نوعی تحت پوشش حکومت و قانون قرار می‌دهد. آن‌چه که در داستان زندگی او اهمیت دارد، نحوه‌ی مدیریت سرمایه و دقت در سرمایه‌گذاری است که با رعایت اصولی ثابت، پس از دهه‌ها فعالیت، هنوز نتایجی مثبت به‌همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × چهار =