کوچینگ چیست
کوچینگ چیست؟
فروردین 30, 1399
افسردگی
کارهایی که باعث افسردگی و فراموشی میشود
فروردین 30, 1399

اصول سخنوری و فن بیان

اصول سخنوری و فن بیان

در این مقاله به اصول سخنوری و فن بیان خواهیم پرداخت تا پایان همراه ما باشید تا شما را با اصول سخنوری آشنا کنیم.

اصول سخنوری چیست؟

اصول سخنوری از جمله اصولی است که اعتقاد دارم هر فرد موفقی در زندگی خود باید با آنها آشنا باشد و بدون شک اصول  سخنوری می‌تواند تغییرات و اثرات بسیار زیادی در زندگی هر فردی داشته باشد.

طبق تعریفی که ما قصد داریم در این نوشته ارائه کنیم، نام دیگر علم سخنوری همان فن بیان است که البته این سوال معمولاً برای  حل جدول استفاده می‌شود تا در زندگی روزمره!
در ادامه قصد داریم شش اصل اصلی از اصول سخنوری را با یکدیگر مرور کنیم!

اصل اول سخنوری: گوش دادن بهتر از گفتن

اول اصل بسیار کلیدی و مهم در سخنوری، گوش دادن درست است. گوش دادن موثر و مفید (و نه شنیدن) اهمیت بسیار زیادی دارد و ما اعتقاد داریم که پرحرفی یک معضل بسیار بزرگ است.
بنابراین بسیار مهم است که قبل از هر چیزی شروع به تقویت گوش‌هایمان کنیم.
در رابطه با این موضوع نوشته‌های زیادی در سایت قرار دارد که در مقاله فن بیان: تقویت گوش‌ها در مورد آن صحبت کردیم و یا می‌توانید دوره غیر حضوری صدا سازی  و فن بیان را تهیه بفرمایید. (بخش عمده‌ای از این محصول به تقویت گوش‌ها پرداخته است)

اصل دوم سخنوری: همگامی ارتباطات کلامی و غیر کلامی

از دیگر اصول بسیار مهم در سخنوری، موضوع بسیار مهمی به نام تمامیت است. این که تمام پیام‌های کلامی و غیر کلامی شما در زمان ارتباطات یک مفهوم واحدی را ارائه کند.
پیام‌های کلامی مانند کلمات، صدا لحن و … است و پیام‌های غیر کلامی زیادی وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

پوشش

لباس شما اهمیت بسیار مهمی در ارتباطاتتان دارد البته نه به این معنی که همه چیز باشد و قطعاْ چیزهای مهم‌تری نیز وجود دارد اما اگر در انتخاب آنها درست تصمیم نگیرید، بدون شک انرژی و زمان زیادی را از دست خواهید داد.
پیشنهاد می‌کنم به مقاله پوشش سخنران توجه کنید.

ارتباط چشمی

گفته می شود که شما در زمان ارتباطات به هرجایی نگاه کنید، پیامتان به همانجا می‌رود و بسیاری از افراد در سخنرانی‌ها و گفت و گوهای خود به جای نگاه کردن به مخاطبان، در حال نگاه کردن به سقف یا کف زمین هستند!

به همین دلیل ارتباطات آنها بسیار ضعیف اجرا خواهد شد و اگر می‌خواهید ارتباط چشمی خوبی برقرار کنید حتماً مقاله ارتباطات چشمی را مطالعه کنید.

زبان بدن

زبان بدن نیز موضوع بسیار مهمی در اصول سخنوری به شمار می‌رود که اگر به درستی از آن استفاده کنیم پیام ما بسیار حرفه‌ای خواهد بود و اگر درست استفاده نکنیم با یک شکست بزرگ رو به رو خواهیم شد!

بنابراین حتماً مقاله زبان بدن را به صورت کامل مطالعه کنید.

اصل سوم سخنوری: داشتن صدایی واضح و رسا

سومین اصل در سخنوری، داشتن صدایی واضح و رسا است. این که به درستی از صدایی که خدا در اختیار ما قرار داده است استفاده بکنیم، مهارتی بسیار ضروری است. شما نمی‌توانید برای مدت طولانی به یک صدای زنگی، تو دماغی و یا گوش خراش توجه کنید!

به همین دلیل لازم است که با مهارت‌های فن بیان و صداسازی به خوبی آشنا باشید

اصل چهارم سخنوری: تسلط کلامی کافی

از دیگر اصولی که حتماً باید در زمینه سخنوری به آن تسلط داشت، تسلط کلامی است. این که بدانیم چه زمانی از چه کلماتی استفاده کنم و حرف کم نیاوریم.

اصل پنجم سخنوری: داشتن اعتماد به نفس کامل

از دیگر اصول سخنوری داشتن اعتماد به نفس کامل است. یکی از جدی‌ترین مشکلات در ارتباطات و سخنوری، بحث خجولی و کم حرفی و در سطوح بالاتر ترس از سخنرانی و صحبت در جمع است.

اصل ششم سخنوری: بازخورد گرفتن

اصل ششم از اصول سخنوری در این چند سال که به آموزش سخنرانی می‌پردازم، موضوع بسیار ارزشمندی را دریافتم. موضوعی که می‌تواند مانند یک معجزه به بهبود سخنرانی هر فردی کمک بکند.
پیش از اشاره به این موضوع، ترجیح می‌دهم شما را با مراحل و درجات یادگیری از نظر دانشمند صاحب نام حوزه آموزش و یادگیری، «بنجامین بلوم» آشنا کنم. زیرا این موضوع کمک می کند تا خیلی بهتر مقوله یادگیری اصول سخنوری و فن بیان را تمرین کنیم.

بلوم در کتاب طبقه بندی اهداف آموزشی خود بیان می‌کند که یادگیری ۶ مرحله دارد و این مراحل به ترتیب توانایی‌ها، به شرح زیر هستند:

  1. دانش: توانایی یادآوری
  2. فهمیدن: توانایی درک
  3. به کار بستن: توانایی استفاده از مفاهیم در موقعیت‌های واقعی
  4. تحلیل: توانایی بیان سلسله مراتب و تجزیه اجزا
  5. ترکیب: توانایی کنار هم گذاشتن عناصر و اجزا برای ایجاد یک کل
  6. ارزشیابی: توانایی داوری در مورد ارزش مطالب و روش‌ها برای مقاصد معیّن

همانطور که می‌بینید ارزشیابی در بالاترین پله قرار گرفته است و این به آن معنی است که اگر شما بتوانید موضوعی را به درستی ارزیابی نمایید، بدون شک به درک بالایی از آن دست یافتید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 5 =