دانلود موسیقی ارکسترال Dreams
دانلود موسیقی ارکسترال Dreams از دارک فانتزی استودیو
اردیبهشت 9, 1399
ثروتمندترین کشورهای جهان
ثروتمندترین کشورهای جهان کدام‌اند؟
اردیبهشت 9, 1399

علت افسردگی چیست؟ چه دلایلی باعث می‌شود ما افسرده باشیم؟

علت افسردگی چیست

افسردگی می‌تواند تقریبا هر سنی را تحت‌تاثیر قرار دهد. محققان حدس می‌زنند که در واقع علت‌های مختلفی در مبتلا شدن به افسردگی وجود دارند که همیشه قابل پیش‌گیری و شناسایی نیستند. اما علت افسردگی چیست؟ در این مقاله سعی کردیم چند فاکتور مهم و تاثیر گذارعلت افسردگی که خطر ابتلا به این اختلال را افزایش می‌دهد، به زبانی ساده توضیح دهیم.

افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی در جهان است. ​

تخمین زده می‌شود که ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت عمومی جهان، افسردگی بالینی را در طول زندگی خود تجربه خواهند کرد. سازمان بهداشت جهانی برآورد می‌کند که ۵ درصد از مردان و ۹ درصد از زنان در هر سال دچار اختلالات افسردگی می‌شوند. ​

 

علت افسردگی چیست؟

فاکتورهای مهمی وجود دارند که می‌توانند از علت‌های وجود افسردگی باشند، از عوامل زیستی گرفته تا محیطی. وجود این موارد، می‌تواند علت افسردگی در شخص باشد و یا خطر ابتلا به آن را افزایش دهد:

سابقه خانوادگی:
اگر افراد و اشخاص دیگری در خانواده شما دچار افسردگی یا نوع دیگری از اختلالات خلقی شوند، به احتمال زیاد می‌تواند علت افسردگی در شما باشد.

شرایط پزشکی خاص:
اگر یک بیماری مزمن، اختلال خواب و اختلال تیروئیدی داشته باشید احتمال بیشتری وجود دارد که افسردگی را تجربه کنید. افسردگی نیز در میان افرادی که درد مزمن، دیابت، مولتیپل اسکلروزیس (تصلب تکمه‌ای) و سرطان دارند، بیشتر است. پس بیماری‌های خاص و مزمن می‌تواند علت افسردگی شما باشد.

استفاده از مواد مخدر:
مواد مخدر و الکل می‌توانند در افسردگی نقش داشته باشند، حتی برخی داروهای تجویزی نیز با افسردگی مرتبط هستند. ​داشتن سابقه استفاده از مواد مخدر و یا سو استفاده از آن می‌تواند از علل وجود افسردگی باشد یا احتمال مبتلا شدن به آن را افزایش دهد. ​

عوامل و علت‌های مهم دیگر افسردگی
تروما در دوران کودکی:
تروما، به تجربه‌ی هر نوع آسیب و ضربه، جراحت، شوک و حادثهٔ وارد شده از خارج بدن انسان به آن می‌گویند که آثار آن در روح و ذهن انسان از بین نرفته باشد. وجود تروما در کودکی می‌تواند علت افسردگی باشد. اگر به تروما مبتلا هستید، حتما برای درمان آن از مشاورین و روانشناسان آنلاین فول‌فکر کمک بگیرید.

علت افسردگی چیست؟

داروها:
افسردگی ناشی از مصرف داروها، زمانی که فرد شروع به مصرف دارو می کند و یا زمانی که اقدام به ترک دارو می کند، در اثر تاثیر مصرف مواد و دارو ایجاد می‌شود. مهم است که داروهای تجویز شده را مرور کنید و اگر احساس افسردگی می‌کنید با پزشک خود صحبت کنید.

استفاده ازبرخی داروها، از علت‌های افسردگی
استفاده ازبرخی داروها، از علت‌های افسردگی
استرس در زندگی:
استرس اگر کنترل و مهار نشود، موجب کاهش عملکرد در تمام ابعاد زندگی می‌شود، زمینه‌ساز افسردگی شده و به دنبال آن بسیاری دیگر از اختلالات روانی را سبب می‌شود. بهتر است هرچه زودتر نسبت به درمان استرس اقدام کنید. تاثیر مشاوره آنلاین در بهبود استرس بسیار چشم‌گیر است.

علت‌های افسردگی ناشی از عوامل ژنتیک و بیولوژی
پژوهشگران در مطالعاتی که روی خانواده‌ها داشتند، نشان دادند که همانطور که ​​​دوقلو بودن به ژنتیک بستگی دارد، افسردگی نیز به ژنتیک مرتبط است. و این در حالی است که مطالعات نشان می‌دهند که قطعا یک مولفه ژنتیکی قوی برای اثبات این گفته وجود دارد، اما محققان هنوز در مورد تمام فاکتورهای خطر ژنتیکی برای وجود افسردگی مطمئن نیستند. ​بسیاری از پژوهشگران حدس می‌زنند که داشتن والدین، خواهر یا برادر افسرده ممکن است علت افسردگی در اشخاص باشد.

​​​هنوز مشخص نیست که کدام ژن‌ها نقش مهمی در افسردگی و اختلالات خلقی دارند، اما محققان می‌دانند که ژن‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند نقش داشته باشند. با درک بهتر چگونگی عملکرد آن‌ها، محققان ژن امیدوارند بتوانند درمان‌های موثری را ایجاد کنند. همچنین آن‌ها دریافته‌اند که داشتن یک جد و پدربزرگ افسرده، خطر ابتلا به افسردگی را دو برابر می‌کند.

برآوردها نشان می‌دهند که افسردگی تقریبا ۴۰ درصد توسط ژنتیک تعیین می‌شود!
برآوردها نشان می‌دهند که افسردگی تقریبا ۴۰ درصد توسط ژنتیک تعیین می‌شود!
واکنش‌ شیمیایی نامتعادل مغز از علت‌های افسردگی:
​​​​​​یکی دیگر از علل بالقوه بیولوژیکی افسردگی، عدم تعادل در انتقال‌دهنده‌های عصبی است که مسئول تنظیم خلق و خو هستند. انتقال‌دهنده‌های عصبی ویژه‌ای از جمله دوپامین، سروتونین و نوراپی نفرین نقش مهمی در اخلاق و خلق و خوی انسان‌ها بازی می‌کنند. ​

انتقال‌دهنده‌های عصبی مواد شیمیایی هستند که به نواحی مختلف مغز کمک می‌کنند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. زمانی که برخی از انتقال‌دهنده‌های عصبی کاهش می یابند، این ممکن است منجر به علائمی شود که ما به عنوان افسردگی بالینی تشخیص می‌دهیم که خود می‌تواند علت افسردگی باشد.

این نظریه پیشنهاد می‌کند که داشتن بیش از حد کم یا بیش از حد زیاد از انتقال‌دهنده‌های عصبی خاص، باعث افسردگی و یا حداقل به افسردگی کمک می‌کند. در حالی که این توضیح اغلب به عنوان علت اصلی افسردگی ذکر می‌شود، هنوز ثابت نشده است و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تصویر کاملی از عوامل پیچیده‌ای که به افسردگی کمک می‌کنند و می‌تواند دلیل افسردگی باشد را نشان نمی‌دهد. ​

دارو‌ها برای درمان افسردگی اغلب بر روی تغییر سطوح مواد شیمیایی مشخص در مغز متمرکز هستند. برخی از این درمان‌ها عبارتند از: مهار کننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (‏SSRIs)‏، مهارکننده‌های بازجذب نوراپی نفرین-سروتونین (‏SNRIs)‏، مهار کننده‌های مونو آمین اکسیداز (‏MAOIs)‏، و ضد افسردگی سه حلقه‌ای (‏TCAs)‏.

پیش از مصرف هر داروی شیمیایی،‌ حتما با پزشک یا روان‌شناس متخصص در این‌باره مشورت کنید. مصرف خودسرانه‌ی هر دارویی عوارض جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد.

تغییرات سبک زندگی از جمله عوامل دیگر علت افسردگی
​​​​​​ مواردی تاثیرگذاری در سبک زندگی وجود دارند که می‌توانند علت افسردگی باشند. برخی از این عوامل را نمی‌توان تغییر داد، مانند جنسیت یا سابقه خانوادگی. برخی دیگر مانند رژیم غذایی و استرس، چیزهایی هستند که کنترل بیشتری بر آن‌ها دارید. ​برای تغییر در سبک زندگی و ترک آسان عادت‌ها بهتر است از یک مشاور و متخصص روانشناسی کمک بگیرید.

برخی از این موارد عبارتند از:

​​​هورمون‌های جنسی زنانه
​​​​​​​​به طور کلی مستند شده‌ است که زنان بیش از دو برابر مردان از افسردگی ماژور (اساسی) رنج می‌برند. زنان به ویژه در دوران بارداری، در معرض اختلالات افسردگی قرار می‌گیرند. در دوران‌های دیگری مانند : دوران قاعدگی (سندروم پیش از قاعدگی)، بعد از زایمان و پیش از یائسگی، خطر ابتلا به افسردگی در آنها افزایش می‌یابد.

زنان بیشتر از مردان در خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند.
زنان بیشتر از مردان در خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند.
نوسانات هورمونی ناشی از زایمان و شرایط غده‌ی تیروئید می‌تواند علت افسردگی باشد. در پی آن افسردگی پس از زایمان و تغییرات سریع هورمونی ممکن است رخ دهد.

اختلال در ریتم سیرکادین (ساعت بیولوژیک بدن):
​​​​​​​​یکی از انواع افسردگی، اختلال افسردگی فصلی نامیده می‌شود که به خاطر اختلال در ریتم طبیعی سیرکادین بدن یا ساعت بیولوژیکی بدن ایجاد می‌شود. نور ورودی به چشم بر این ریتم تاثیر می‌گذارد و در روزهای کوتاه زمستانی، زمانی که افراد ممکن است زمان محدودی در بیرون از منزل بگذرانند، این ریتم ممکن است دچار اختلال شود. همچنین​ افرادی که در مناطقی با آب و هوای سرد زندگی می‌کنند یا در جایی هستند که روز کوتاه است و تاریکی زیاد، ممکن است در معرض خطر بالاتری قرار گیرند.

​​​​​​​علاوه بر اختلال در این ریتم، کاهش نور خورشید نیز می‌تواند منجر به افت سطح سروتونین در مغز شود که ممکن است بر خلق اثر بگذارد. تغییرات فصلی می‌تواند سطح ملاتونین را در بدن تغییر دهد، که می‌تواند خواب را مختل کند و در تغییرات خلقی تاثیر فراوانی داشته باشد. ​

با اینکه شما نمی‌توانید تغییرات فصلی را کنترل کنید، گام‌هایی برای به حداقل رساندن تاثیر این تغییرات بر سلامت روانی شما وجود دارد. ​مقاله‌ی افسردگی فصلی به شما در این باره کمک می‌کند.

سلامت جسمی:
همانطور که خیلی از ما متوجه این موضوع نیستیم، ​​​​​​​ذهن و جسم به طور واضح بهم مرتبط هستند. اگر شما مشکلی در سلامت جسمانی خود را تجربه می‌کنید، ممکن است تغییراتی را نیز در سلامت ذهنی خود احساس کنید. ​باید بدانید که نباید به آن بی‌تفاوت باشید. بیماری جسمی به دو روش می‌تواند علت افسردگی باشد:

استرسِ داشتن یک بیماری مزمن، ممکن است باعث بروز افسردگی اساسی شود. ​
علاوه بر این، بیماری‌های خاص مانند اختلالات تیروئیدی، بیماری‌ آدیسون و بیماری‌های کبدی می‌توانند دلیل افسردگی باشند. ​
تغذیه ضعیف:
​​​​​​​یک رژیم غذایی ضعیف می‌تواند به طرق مختلف به افسردگی کمک کند. محققین کمبود انواع مختلفی از ویتامین‌ها و مواد معدنی برای علت افسردگی شناسایی کرده‌اند. ​

برخی مطالعات نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی با اسیدهای چرب امگا ۳ کم یا رژیم غذایی با نسبت نامتعادل امگا ۶ به امگا ۳ با افزایش میزان افسردگی مرتبط هستند. ​​​​​همچنین رژیم غذایی سرشار از شکر با افسردگی ارتباط مستقیم دارد. ​

فشار روحی استرس:
همانطور که قبلا گفتیم، زندگی پر از استرس و اتفاقاتی که در پی آن استرس فراوان را به فرد وارد می‌کند، ​می‌تواند دلیل و باعث افسردگی شود. ​محققان به سطوح بالای هورمون کورتیزول که در طول دوران استرس ترشح می‌شوند مظنون هستند و بر این باورند که این هورمون ممکن است برانتقال‌دهنده عصبی تاثیر بگذارند و به افسردگی کمک کنند. بهتر است هرچه زودتر نسبت به درمان استرس اقدام کنید. تاثیر مشاوره آنلاین در بهبود استرس بسیار چشم‌گیر است.

غم و اندوه از دست دادن:
​​​​​​پس از از دست دادن یک فرد محبوب، افراد غمگین، بسیاری از علایم افسردگی را تجربه می‌کنند. مانند مشکل خواب، اشتهای ضعیف، و از دست دادن لذت و علاقه در فعالیت‌ها که همه‌ی این عوامل پاسخ نرمال و عادی به از دست دادن است. البته ​انتظار می‌رود که نشانه‌های غم و اندوه در طول زمان فروکش کند . اما وقتی علائم بدتر می‌شوند، اندوه ممکن است به افسردگی تبدیل شود و در آن صورت نیاز دارید که با مشاور و روانشناس مشورت کنید.

مهم نیست که به چه دلیل افسرده‌ایم، باید بدانیم که درمان‌های موثری در دسترس هستند.
مهم نیست که به چه دلیل افسرده‌ایم، باید بدانیم که درمان‌های موثری در دسترس هستند.
​​​​​​نتیجه:
​​​​​​​مهم است به یاد داشته باشید که هیچ دلیلی برای افسردگی به تنهایی عمل نمی‌کند. فاکتورهای ژنتیکی ممکن است یک عامل ریسک و خطر عمده برای افسردگی باشند، اما دانشمندان بر این باورند که ژن‌ها و محیط تعاملا و با یکدیگر علت افسردگی هستند. ​

مهم نیست که به چه دلیلی افسرده می‌شویم، ولی باید بدانیم که درمان‌های موثری در دسترس هستند. اگر علائم افسردگی دارید، با پزشک خود یا با مشاورین روانشناسی فولفکر صحبت کنید تا یک برنامه درمانی برای شما بیان کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 − یک =