بیوگرافی شان پارکر
بیوگرافی شان پارکر، کارآفرین خبرساز حباب دات‌کام و اولین مدیرکل فیسبوک
اردیبهشت 17, 1399
تکنوازی پیانو آرامش بخش Watercolor Tears
تکنوازی پیانو آرامش بخش Watercolor Tears از براین کرین
اردیبهشت 17, 1399

افزایش شجاعت سخنرانی به روش بزرگان

افزایش شجاعت سخنرانی به روش بزرگان

سخنرانی کردن در یک مکان عمومی آسان نیست اما راهنمایی گرفتن از روش‌های کاربردی سخنرانان بزگ مانند فردریک داگلاس کیفیت نهایی کار را بالا می‌برد.

فردریک داگلاس روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی آمریکایی و یکی از رهبران ضد برده‌داری در آمریکا بوده است. او به عنوان یک برده به دنیا آمد و بعد از بارها تلاش توانست به نیویورک فرار کند. بعد از فرار، او در جلسات کوچک ضد برده‌داری شرکت کرده و برای از بین بردن این قانون تلاش می‌کرد. تا اینکه نهایتا در یکی از این جلسات در سال ۱۸۴۱ از او خواسته شد تا برای جمع زیادی از افراد ناشناس صحبت کند.

او حرف‌های زیادی برای گفتن داشت اما اولین باری بود که برای چنین جمعیتی سخنرانی می‌کرد. او با خودش فکر کرد این تنها فرصتی است که می‌تواند ناعدالتی‌هایی که به چشم خود دیده را برای دنیا بازگو کند و صدای سایر برده‌ها باشد. او در این سخنرانی تجربیات خود و سایر همنوعانش را بیان کرد. این تجربه برای او به معنای تغییر زندگی بود زیرا از آن روز به بعد او زندگی خود را وقف سخنرانی و تلاش برای پایان دادن به برده‌داری کرد.

سخنرانی کردن در چنین شرایطی آسان نیست اما گاهی‌اوقات نمی‌توان از آن اجتناب کرد. در ادامه‌ی این مقاله‌ی دکتر دانائی بر بررسی بیشتر روش‌هایی می‌پردازیم که فردریک داگلاس ۱۷۷ سال پیش برای غلبه بر ترس سخنرانی استفاده کرد.

۱- از افراد دارای طرز فکر مشابه حمایت بگیرید

زمانی که برای انجام کاری جدید خودتان را به چالش می‌کشید دلگرمی و حمایت اطرافیان و اینکه یقین داشته باشند کاری را به خوبی انجام خواهید داد بسیار مهم است. در ابتدای کار شاید اعتمادبه‌نفس کمی پایین باشد اما حمایت اطرافیان شجاعت لازم برای انجام کار را فراهم خواهد کرد.

داگلاس نیز در جمعی بود که همه خواستار پایان دادن به برده‌داری بودند. پیغام او برای شنوندگان قابل درک بود زیرا همه با هدف او یعنی پایان دادن به برده‌داری موافق بودند. مطرح کردن یک ایده برای یک جمع کوچک مهارت داستان‌سرایی را تقویت می‌کند. هرقدر ایده و نظرات خود را بیشتر با دیگران به اشتراک بگذارید بهتر می‌توانید پیغام خود را به دیگران منتقل کنید.

Frederick Douglass

۲- متن و پیغام خود را به خوبی در ذهن مرور کنید

 

اولین برخورد بسیار مهم است و هر شخص تنها یک بار فرصت دارد در اولین برخورد عالی ظاهر شود. زمانی که همه‌ی چشم‌ها به شما خیره می‌شود بسیار سخت و در عین حال مهم است که بتوانید پیغام خود را به درستی منتقل کنید. شما تنها یک بار فرصت دارید پیغام خود را بیان کرده و اهمیت آن را در ذهن مخاطب ماندگار کنید.

به همین دلیل تمرین سخنرانی آسانسوری معمولا توصیه می‌شود. در این تمرین شخص باید فرض کند با یک سرمایه‌گذار در آسانسور هم مسیر شده و تنها ۳۰ ثانیه فرصت دارد خودش و کاری که انجام می‌دهد را به شکلی جذاب برای شخص مقابل توضیح دهد طوری که سرمایه‌گذار به همکاری با او تشویق شود. درنتیجه فرد باید در مدتی کوتاه در ذهنش تصمیم بگیرد که کدام بخش کسب‌وکار برای مخاطب جذاب‌تر است و همان موضوع را عنوان کند.

شجاعت سخنرانی

۳- آرامش خود را حفظ کنید

 

مخاطبان می‌خواهند سخنران روی موضوعی که صحبت می‌کند و احساسات خود تسلط کامل داشته باشد. اگر سخنران مضطرب باشد آن‌ها هم مضطرب می‌شوند و اگر سخنران آرام باشد آن‌ها هم آرام هستند. داگلاس به این دلیل برای سخنرانی انتخاب شده بود که در یک گردهمایی کوچک‌تر توانسته بود روی احساسات خود مسلط شود و سخنرانی خوبی را در جمعی کوچک ارائه داده بود.

تا زمانی که بتوانید آرامش ظاهری، حرکت بدن، اعتمادبه‌نفس و صدای خود را کنترل کنید مهم نیست چقدر هیجان‌زده شده‌اید و از درون چه احساسی دارید. مردم معمولا جذب قدرت می‌شوند. استرس و اضطراب را با تنفس صحیح و صاف ایستادن دور کنید تا پیغام خود را بهتر و تأثیرگذارتر به دیگران منتقل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 4 =