افسردگی
کارهایی که باعث افسردگی و فراموشی میشود
اردیبهشت 4, 1399
معرفی کتاب ذهنیت موسس اثر جیمز آلن
معرفی کتاب ذهنیت موسس اثر جیمز آلن و کریس زوک
اردیبهشت 4, 1399

فن بیان چیست؟

فن بیان چیست

فن بیان چیست؟

فن بیان چیست؟ قطعاً ضروری است در این وبسایت به عنوان یک موضوع مهم، مفهوم و معنی فن بیان یا «Speaking Skills» را  به صورت دقیق و مشخص بیان کنیم.

تعریف فن بیان

فن بیان در حقیقت همان توان سخن‌گفتن (در هر شرایط و زمان) است.

زمانی که صحبت از فن بیان به میان می‌آید، جدا از این که شما چه کسی هستید؟ چه کاری دارید؟ با چه کسی صحبت می‌کنید و….

فقط کافیست که از زبان خود استفاده کنید، شما نیاز بهه فن بیان دارید. (مشاهده همه نوشته‌های وبسایت در مورد: فن بیان  )

اگر می‌خواهید با دوستان خود ارتباط خوبی برقرار کنید، روابط عمومی خوبی داشته باشید، منظور خود را به خوبی به مخاطبانتان منتقل کنید

و همچنین کاری کنید که بقیه از همنشینی و صحبت با شما لذت ببرند باید «فن بیان» خوبی داشته‌باشید.

برای یادگیری فن بیان باید، قدرت کلامی خود را افزایش دهید و از تکنیک‌ها و تمرین‌های عمومی استفاده کنید، بدانید با چه کسی چطور صحبت کنید و با هنر خود کاری کنید که هر کسی از صحبت با شما لذت ببرد و اهداف خود را به گونه‌ای پیش ببرید آن‌طور که می‌خواهید.

باید دقت کنید که اگر کسی از فن بیان خوبی برخوردار است، لزوماً نه گوینده خوبی است، نه سخنران خوبی و نه مذاکره کننده خوب! بلکه کسی که فن بیان خوبی دارد پیش‌زمینه این را دارد که یک سخنران، مذاکره کننده و مدرس فوق‌العاده باشد!

کاربردهای فن بیان

فن بیان آنقدر گسترده‌است که ما تنها در ادامه به برخی از کاربردهای آن اشاره می‌کنیم.

۱.سخنرانی و صحبت در جمع
۲.گویندگی و مجری‌گری
۳.مشاوران و روان‌شناسان
۴.وکیل‌ها برای دفاع ارائه دلایل (و البته قاضی)
۵.در هنگام مصاحبه یا معرفی خود در برنامه‌های مختلف
۶.در جلسات مصاحبه استخدام و….
۷.هنگام انجام کارهای روزمره و صحبت کردن با دوستان
۸.استفاده از آن برای گرفتن حق خود
۹.بیان احساسات خود به طور صحیح در زندگی مشترک
۱۰۰.و….

مقاله اصول سخنوری و فن بیان ما را هم ببینید

نقاط کور در فن بیان

یک موضوع عجیب در فن بیان است که اکثر افراد تصوّر می‌کنند که دارای فن بیان خوبی هستند

و اصلاً نیازی به آموزش در این زمینه ندارد

این در حالی است که ما باید بپذیریم که ملاک فن بیان خودمان نیستیم و در حقیقت دیگران هستند که تعیین می‌کنند آیا ما فن بیانمان خوب (یا حداقل قابل قبول) است یاخیر.

فن بیان چیست

متأسفانه توهم خودبرتر بینی در مورد مهارت‌های ما بسیار پررنگ است و توجه شما را به یک تحقیق جالب (که در کتاب مهارت های ارتباط موثر ) در این رابطه جلب می‌کنم.

فن بیان چه چیزی نیست؟!

  • فن بیان پر حرفی نیست
  • فن بیان لزوماً حاضرجوابی نیست
  • فن بیان لزوماً خوش صدا بودن نیست

فن بیان فقط تکنیک نیست

متأسفانه در کشور ما برخی از افراد، فن بیان را تا حد یکسری تکنیک‌های بسیار ساده برای وضوح صدا تنزل داده‌اند و دیگر به کلی محتوای بیان فراموش کرده‌اند.

کاربرد فن بیان: چرا فن بیان اهمیت دارد؟

فرقی نمیکند که دانشجو باشیم یا فارغ التحصیل، شاغل یا خانه دار، معلم و استاد یا شاگرد، کارمند یا رئیس در هر جایگاهی که باشید و هر شغل و موقعیتی که داشته باشیم بی نیاز از خوب و پسندیده صحبت کردن نیستیم. هر کدام از ما با قرار گرفتن در شرایط و در مقابل افراد مختلف، طرز بیان و نحوه سخن گفتمان متفاوت است. در خانه و با خانواده خود به گونه ای سخن می گوییم و در محل کار به گونه ای دیگر. طرز صحبت با همکاران در محل کار با نحوه حرف زدن با دوستانمان تفاوت دارد حتی در خانواده هم با هر فرد به نحوه خاص و متفاوت از دیگران صحبت می کنیم و ممکن است برای صحبت با دوستانمان ادببیات خاصی بکار ببریم. خلاصه به تعداد افرادی که در اطرافمان هستند و به نحوی با آنها در ارتباط هستیم ، راه برای برقراری ارتباط و صحبت کردن وجود دارد. افرادی که به فن بیان خوبی دارند از این موضوع به نحو احسنت استفاده کرده و قادرند براحتی روی دیگران تاثیر مثبت گذاشته و در خانواده و جامعه به عنوان افراد جذاب، قابل احترام و موثر شناخته شوند افرادی که با بیان و کلام موثر خود در دل و جان مخاطب نفوذ کرده و از جایگاه ویژه ای برخوردارند.

فن بیان چیست؟

در زندگی روزانه و در برقراری ارتباط با دیگران اولین نگرش و برداشت از انسان مربوط به سخن گفتن و نحوه گفتار است و محتوای صحبت و حرف ها شخصیت و نگرش انسان را مشخص می کند. یکی از مهمترین دلایل محبوبیت و موفقیت افراد اجتماعی موفق و آنهایی که به نحو تحسین برانگیزی ارتباط برقرار می کنند، شیوه صحبت کردن و فن بیانشان است. استفاده از کلمات مناسب، تن صدا، لحن و توجه به کلماتی که بر زبان می آورند. مجهز بودن به فن بیان خوب و بکارگیری درست این مهارت مهم ما را قادر می سازد نظرات خود را براحتی بیان کرده و از حق خود دفاع نماییم نه انیکه شخصی باشیم که بدون چون و چرا به سادگی هر سخن و عقیده ای را بپذیریم و تحت تاثیر دیگران باشیم. فن بیان موثر بر نحوه استدلال کردن و تفکر انتقادی ما تاثیر بسزایی گذاشته و از این طریق راحت تر می توانیم نظرات مخالف خود را بیان کرده و دیگران را متقاعد کنیم که به حرف و عقیده ما احترام بگذارند. با مجهز شدن به فن بیان می توانیم افکار و عقاید خود را با بیانی واضح و روشن با دیگران به اشتراک گذاشته و از آنها دفاع کنیم و در صورت لزوم افراد را با خود همراه کنیم. در حیقیقت فن بیان خوب مانند جرقه ای است که ما را به حرکت وادار کرده و می تواند سکوی پرتاب ما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − 9 =