مدیریت کسب و کار چیست
مدیریت کسب و کار چیست؟
اردیبهشت 8, 1399
دانلود موسیقی ارکسترال Dreams
دانلود موسیقی ارکسترال Dreams از دارک فانتزی استودیو
اردیبهشت 8, 1399

اختلال افسردگی چیست؟

اختلالات افسردگی چیست

 

در زیر به شرح مختصری از انواع افسردگی می‌پردازیم. نباید این نکته را فراموش کنیم که این طبقه‌بندی‌ها به صورت کلی بیان شده اند و بعضی از اختلالات به طبقه های کوچکتر تقسیم می‌شوند. هر کدام از اختلالات علائم، درمان و طول درمان‌های مختلفی دارند.

اختلال افسردگی اساسی:

به آن اختلال یک قطبی نیز گفته می‌شود. ویژگی اصلی این اختلال یک دوره زمانی حداقل دو هفته‌ای است که در ضمن آن یا خلق افسرده یا بی علاقگی و یا فقدان احساس لذت تقریباً در همه کارها وجود دارد. همچنین فرد باید دست کم چهار نشانهٔ دیگر از جمله تغییر در اشتها و یا وزن، خواب، و کارهای روانی-حرکتی، کاهش نیرو، احساس بی‌ارزشی یا گناه، مشکل در تفکر، تمرکز یا تصمیم‌گیری، یا افکار عودکننده دربارهٔ مرگ و خودکشی، طرح نقشه و یا اقدام برای خودکشی را داشته باشد. یکی از شایع‌ترین

تشخیص‌های روانپزشکی است که مشخصه آن خلق افسرده و با احساس غمگینی، اعتماد به نفس پایین و بی‌علاقگی به هر نوع فعالیت و لذت روزمره مشخص می‌شود؛ چیزی که از آن به عنوان «سرماخوردگی روانی» یاد می‌شود. کی از انواع افسردگی اساسی است به این صورت که وقتی یک بیماری افسردگی شدید با علائمی از سایکوز (روان پریشی) همراه می‌شود، بروز می‌کند. سایکوزها می‌توانند به شکل توهمات (مانند شنیدن صدایی که به آنها می‌گوید آنها انسانهای خوبی نیستند یا بی فایده‌اند)، هذیان (مانند احساس شدید بیهودگی، شکست یا انجام گناه) یا قطع رابطه با واقعیت به هر شیوهٔ دیگری باشد.

افسرده‌خویی:

شدت اختلال افسرده خویی که قبلاً روان نژندی ملال انگیز نامیده می‌شد، کمتر از اختلال افسردگی اساسی است. این اختلال از نظر شدت خفیف تا شدید است، اما شاخص اصلی مزمن شدن آن است. در زنان شدیدتر و متداولتر از مردان هست و شروع آن تدریجی است.

پروفسور بک و همکارانش ،یکی از معتبرترین تست های افسردگی را طراحی کرده اند که به دقت ،افسردگی و درجات مختلف آن را می سنجد. افسرده خویی اغلب در آنهایی که دارای تاریخچه طولانی استرس یا فقدان ناگهانی (یکی از بستگان) هستند روی می‌دهد. اغلب با اختلالات روان پزشکی دیگری از قبیل سوء مصرف مواد، اختلالات شخصیتی و اختلال وسواسی اجباری همراه هست. عموماً شروع آن در افراد بیست تا سی ساله‌است. اگر چه یک نوع زودآغاز قبل از بیست و یک سالگی نیز وجود دارد و درمیان بستگان درجه اول با اختلال افسردگی اساسی رواج بیشتری دارد.

افسردگی فصلی:

به نوعی از افسردگی گفته می‌شود که در طول یک دوره خاص از سال (عموماً زمستان) اتفاق می‌افتد و قابل پیشگیری است ولی می‌تواند بسیار خطرناک و جدی باشد.سستی مفرط، روحیه پایین و خواب‌آلودگی زیاد از علائم عمده آن می‌باشد. کمبود نور علت

عمده این اختلال محسوب شده و برای درمان آن از نوردرمانی استفاده می‌کنند.

افسردگی پس از زایمان:

نوعی افسردگی است که به فاصله کوتاهی پس از زایمان ممکن است ظاهر شود. این افسردگی در ۵ تا ۲۵ درصد از زنان دیده می‌شود. بی‌خوابی شدید، بی‌ثباتی خلق و احساس خستگی از علائم شایع آن است. باورهای هذیانی و فکرهای خودکشی و دیگرکشی (نسبت به نوزاد) ممکن است پدید آید. به همین جهت با توجه به در خطر انداختن جان مادر و فرزند ممکن است از فوریت‌های پزشکی شمرده شود. علائم و نشانه ها علائم و نشانه های غم زایمان و افسردگی پس از زایمان شامل موارد زیر است: – خشم – احساس بی ارزشی، بی کفایتی، شکست یا گناه – گریه کردن – بی صبری و زودرنجی (حساس بودن) – بی قراری – غمگینی – خستگی، بی خوابی یا بدخوابی – نوسانات خلق این علائم و نشانه ها با غم پس از زایمان (که می تواند همراه با احساس تنهایی، اضطراب، گیجی و فراموشکاری باشد) از چند روز تا چند هفته از بین می روند. چنین علائمی با افسردگی پس از ازیمان شدیدتر و با دوام تر هستند. ممکن است با توانایی عملکردتان تداخل کند و می تواند مضافاً شامل موارد زیر باشد: – احساس کرختی احساسی یا حس گیر افتادن – ترس از آسیب زدن به خود یا به نوزاد – تمرکز و تفکر مختل – عدم احساس لذت در زندگی – کاهش علاقه به فعالیت جنسی – افزایش یا فقدان توجه به نوزاد – کاهش وزن یا وزن گیری قابل توجه – دوری گزینی از خانواده یا دوستان سردرد، درد قفسه سینه، تپش قلب، کرختی یا افزایش تنفس ممکن است اتفاق بیفتد، گرچه اینها علائم اصلی افسردگی نیستند.

اختلال دوقطبی:

افسردگی دو قطبی که از آن به جنون افسردگی هم یاد می شود با تغییرات دوره ای حالت ها و رفتار بیمار شناخته می شود. دوره های افسردگی با دوره های دیوانگی ادامه پیدا می کند، که می تواند شامل رفتار های هیجانی، زیاده روی ، تند صحبت کردن، کم

خوابی و بی خوابی باشد. معمولاً تغییر رفتار و حالات از یک حالت شدید به دیگری تدریجی انجام می شود به طوریکه یک رفتار جنون آمیز ممکن است برای چندین هفته به طول بینجامد. زمانیکه شخص در حالت غم و افسردگی به سر می برد علائم و نشانه

های افسردگی ماژور را  از خود بروز می دهد. هر چند درمان های متفاوتی برای افسردگی دو قطبی وجود دارد اما درمان هایی که برای افسردگی دو قطبی وجود دارد آنرا تبدیل به یکی از بدترین انواع افسردگی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × سه =